Nemrég lemértem a benzinfogyasztásomat, amelynek eredménye után komoly aggodalom fogott el, hogy vajon épp mely alkatrészem romlott el, ami miatt ilyen sokat zabál a Trabim - 11 és fél litert!
Több ok is felmerült: egyik, hogy elállítódott a karburátorom, ami miatt megnőtt a fogyasztás. Így simán. Mondták. Nem értek hozzá, így elhiszem. Másik ok, hogy az automata szívató romlott el, s emiatt az indulás utáni percekben magasan marad a fordulatszám, s emiatt szürcsöli a Drága a drága benzint. Harmadik okként az AC-pumpa meghibásodása jött szóba.
Mindhárom lehetőséget fennállt, s még azt is lehetségesnek tartottam, hogy mindhárom ok egyszerre lépett fel, ami ezt az eszement fogyasztást okozza.
Mivel a karburátort egyelőre nem szerettem volna megbontani, úgy döntöttem, elsőként az AC-pumpát cserélem le. Emellett szólt az is, hogy a pumpa alatt a negyedik gyertya körül folyamatosan csillogott valamilyen olajszármazék, aminek igaz, hogy nem volt benzin szaga, viszont mindenképp az AC-pumpából származott.
Ahogy utánajártam a dolgoknak kiderült, hogy az AC-pumpa meghibásodásakor több dolog is történhet: 1 - az olajtúlfolyón maga alá nyomja az olajat, 2 - a membrán meghibásodásakor a pumpa a motor blokkjába nyomja a benzint, amitől a motorolaj felhígulhat, ettől az olaj elveszíti a viszkozitását, amitől gyengébb lesz az olaj kenése és a főtengely rövid úton tönkremegy.
Mit is mondjak...
Mindkét tünetet produkálta a kocsim: az AC-pumpa alatt csillogott az olaj, valamint kigyulladt az olajjelző lámpám, amely egyaránt lehetett a túl alacsony és a túl magas olajnyomás miatt is (lásd Olajgomba csere című írásomat). Mivel a lámpagyulladás jelensége alig egy hete jelentkezett először, ezért a magas olajnyomásra kezdtem gyanakodni. Épp ezért kivettem a nívópálcát és megnéztem az olajszintet. Itt megállapítást nyert, hogy a blokkban a megengedett szint fölött van az olaj. Megszagolva azt, érezni lehetett a benzin szagát.
Ennyi: az AC-pumpa a blokkba nyomja a benzint.
De mi is az az AC-pumpa?
Az AC-pumpa egy membrán segítségével, lüktető mozgással nyomja a karburátorba az üzemanyagot, amely így a hengerekhez jut. Injektoros autókban ez az alkatrész nincs benne, mert relatív gyenge képességei miatt nem tudná kiszolgálni azokat.
Az új AC-pumpa
Az AC-pumpa elhelyezkedése a motorban
Mielőtt nekiálltam volna a munkának, beindítottam a motort, hogy kellőképpen felmelegedjen, így nem a hideg motor fölött kellett gémberednie az ujjaimnak. Emellett ezzel a motorolajat is felmelegítettem, hogy könnyebben kicsorogjon a motor alján. Erre azért volt szükség, mert nagy az olajnyomás a becsordogált benzin miatt.
Az AC-pumpa leszereléséhez imbuszkulcsra van szükség. A csavarok viszonylag könnyen megindulnak, viszont a gyújtáskábelek és a benzincsövek miatt nehéz elforgatni a helyszűke miatt.
A munkafolyamat tulajdonképpen egy kis legózást takar, annyira egyszerű. Sajnos csak a levételkor szembesültem vele, hogy elfelejtettem a pumpa és a hengerfej közé tömítést venni, ezért muszáj voltam egyet kartonpapírból kivágni - ideiglenesen.
A papírtömítés nem épp a legjobb megoldás tudom, de ideiglenesen megfelel a célnak. Elvileg az új AC-pumpa membránja már nem ereszti át a benzint a felfüggesztés felé, ezért itt csak némi olaj szivároghat ki, amit a vezérműtengely csaphat ki a járatba. Az pedig csekély, és ezt a papírtömítés is felfogja. Viszont ne felejtsük el a helyére tenni a pumpához járó tömítő gumigyűrűt!
Mikor a gumigyűrűt a helyére tettem, akkor vettem észre, hogy a be- és kiömlő csonkok nem olyan irányba állnak, mint a korábbi pumpán.
Ezeket át kellett forgatnom a megfelelő irányba, ahhoz pedig ki kellett csavarnom belőle az összes csavart. A tetején lévő csavart ki kell lazítani, mielőtt az oldalához érnénk. Nem tudom miért, de amíg azt nem lazítottam ki, a pumpát nem tudtam szétválasztani. 10-es villáskulcs kell a művelethez.
Miután kilazítottam és némiképp kijjebb csavartam, jöhetett az összes többi. Ezekhez csillagcsavarhúzóra van szükség.
A pumpa felső felét ezután addig forgattam, amíg ugyanazt az állást nem kaptam, mint ami a régi pumpán volt. Ami fontos, hogy a régi AC-ről szedjük le a gumicuccot és tegyük át az új pumpára, ha nincs belőle otthon tartalékban másik.
Az egész munkafolyamat nagyjából egy órát vett igénybe. Ezzel - és a korábban megjavított generátorral együtt - a kocsi egy szempillantás alatt beindult. A javulás azon nyomban érzékelhetővé is vált: gázadásra a kocsi rögtön és finomabban reagált, mint azelőtt.
Az AC-pumpa leszereléséhez imbuszkulcsra van szükség. A csavarok viszonylag könnyen megindulnak, viszont a gyújtáskábelek és a benzincsövek miatt nehéz elforgatni a helyszűke miatt.
Az új és a régi AC-pumpa
A munkafolyamat tulajdonképpen egy kis legózást takar, annyira egyszerű. Sajnos csak a levételkor szembesültem vele, hogy elfelejtettem a pumpa és a hengerfej közé tömítést venni, ezért muszáj voltam egyet kartonpapírból kivágni - ideiglenesen.
Az AC-pumpa csatlakozásához hozzányomtam a kartonpapírt...
...majd a kapott olajfoltos mintát körbevágtam ollóval
A kivágott tömítés
A papírtömítés nem épp a legjobb megoldás tudom, de ideiglenesen megfelel a célnak. Elvileg az új AC-pumpa membránja már nem ereszti át a benzint a felfüggesztés felé, ezért itt csak némi olaj szivároghat ki, amit a vezérműtengely csaphat ki a járatba. Az pedig csekély, és ezt a papírtömítés is felfogja. Viszont ne felejtsük el a helyére tenni a pumpához járó tömítő gumigyűrűt!
Gumigyűrű a helyén
Mikor a gumigyűrűt a helyére tettem, akkor vettem észre, hogy a be- és kiömlő csonkok nem olyan irányba állnak, mint a korábbi pumpán.
Jól látni, hogy másfelé állnak a csonkok az új pumpán
Ezeket át kellett forgatnom a megfelelő irányba, ahhoz pedig ki kellett csavarnom belőle az összes csavart. A tetején lévő csavart ki kell lazítani, mielőtt az oldalához érnénk. Nem tudom miért, de amíg azt nem lazítottam ki, a pumpát nem tudtam szétválasztani. 10-es villáskulcs kell a művelethez.
Miután kilazítottam és némiképp kijjebb csavartam, jöhetett az összes többi. Ezekhez csillagcsavarhúzóra van szükség.
Az AC-pumpa belseje
A pumpa felső felét ezután addig forgattam, amíg ugyanazt az állást nem kaptam, mint ami a régi pumpán volt. Ami fontos, hogy a régi AC-ről szedjük le a gumicuccot és tegyük át az új pumpára, ha nincs belőle otthon tartalékban másik.
A gumicucc a kiömlő csonk végén
Az új AC-pumpa immár üzembe állítva
Az egész munkafolyamat nagyjából egy órát vett igénybe. Ezzel - és a korábban megjavított generátorral együtt - a kocsi egy szempillantás alatt beindult. A javulás azon nyomban érzékelhetővé is vált: gázadásra a kocsi rögtön és finomabban reagált, mint azelőtt.
Az AC-pumpa cseréjének ára:
AC-pumpa: 6600 Ft
AC-pumpa: 6600 Ft
Ugyan ez van nálam is.... Kiszedtem, holnap csere....
VálaszTörlés