Budapest történelme

9 - Generátor felújítás

Sajnos a generátorom a viszontagságos 24 éve során kissé meggyengült, ezért 2015-ben esedékessé vált a felújítása, éppen a százezredik kilométere előtt. Új generátor megvétele első sorban azért sem merült fel bennem, mert az aránytalanul drága lenne a felújításhoz képest, és nem utolsó sorban pont a generátor az a fajta alkatrész, amit tökéletesen renoválni lehet - tized annyi költségért!

Mit lehet tudni a generátorokról? Nos: a villamos generátorok olyan forgó alkatrészt tartalmazó szerkezetek, amelyek a forgó mozgás energiájából villamos energiát állítanak elő. A gépjármű generátorának az a feladata, hogy a gépjármű elektromos berendezéseinek működéséhez szükséges villamos energiát előállítsa, s az akkumulátort egyenárammal töltse fel. Meghibásodása esetén az akkumulátorba nem jut elég egyenáram, emiatt az hamar lemerül és nem indul be az autó. Súlyosabb esetben az akkumulátor idő előtt tönkremegy, de előfordulhat az elektromos alkatrészek kisülése is.

Mindennek tudatában elhatároztam, hogy mielőbb felújíttatom a generátort, s elébe megyek a közeledni vélt problémáknak.

A szentendrei autóvillamossági szerelőm már a szivargyújtó beszerelésekor észrevette, hogy a generátorom eléggé haldoklik, ezért sürgősen annak felújítását javasolta, nehogy az komolyabb károkat okozzon az autóban. 

Egy hét múltán vissza is tértem egy új feszültségszabályzó és egy új ékszíj társaságában. A többit a szerelőre bíztam...

Eredeti DDR-es feszültségszabályozó


Alkatrészek különbségei

Alább pedig látható a generátor szétszedés után, aminek vastagon kosz lepte el a belsejét:

A generátor szétszedve, csapágyazás közben

A generátor "fedlapja" tele kosszal

A generátort nem csak kipucolták a kosztól, hanem letakarították a pajzsokat, kicserélték a diódahidat, a szénkeféket és a csapágyat, valamint kicserélték benne a perselyt is. Sajnos erről képeket nem készítettem, mert nem szerettem volna zavarni vele a melósokat.

A generátor cseréje után az ékszíj is cserére került. 

A végeredmény az lett, hogy a Trabim azóta az első indítózásra indul és végre normális feszültség kering az elektromos ereiben :)


A generátor felújításának ára:
Feszültségszabályozó: 2.300 Ft
Felújítás, tisztítás: 15.000 Ft







3 megjegyzés:

  1. Üdv, Kézzel tekerve 12V-os akuval gerjesztve tehát nem 14V, termelnie kell áramot a 30-as ponton? Én szobakerékpárra akarom tenni, de nem termel semmit kézzel tekerve, a diódák jó tekercsek épek esetleg fesz szabályzó lehet talán hibás, de nem tudom.

    VálaszTörlés