Budapest történelme

7 - Olajgomba csere

Az ún. "olajgomba" egyszer csak elkezdte ereszteni az olajat, ezért muszáj voltam azt kicserélni.

A jobb oldali olajgomba úszik az olajban

Az olajgomba szerepe az olajnyomás mérése a motorban. Ha ez tönkremegy, és így nem képes jelzi az esetleges olajfogyást, akkor annak elég súlyos következményei lehetnek a jövőben, például a motor idő előtti kopása, majd tönkremenetele.

Az olajgombából a négyütemű Trabantban kétféle található meg: egy "barna" és egy "fekete". Az alábbi képeken mutatom:

Első a barna, második a fekete gomba (kép: Zsombishop.hu)

A barna gomba 0,3 bar nyomáson nyílik, míg a fekete gomba 1,5 bar nyomást mér. Erre azért van szükség, mert egyik a normál használat során lévő olajnyomást méri, míg másik az intenzív, terhelés alatt lévő motor olajnyomását. Vagyis a motorban lehetséges, hogy vagy túl alacsony az olajnyomás, vagy túl magas. Egyik sem szerencsés, ezért fontos, hogy a gombáink kellőképpen működjenek!

A barna gomba 
az olajnyomáslámpa működtetéséért felelős és (elvileg) sárga színű kábel megy a végére. A fekete gomba felelős azért, hogy a járó motort jelezze. 2000 rpm feletti fordulaton minimum 2 bar körüli olajnyomásnak kell lennie, különben ég a piros lámpa, függetlenül attól, hogy a másik gomba (kis nyomású) nem jelez. Ez a titka a két olajnyomás gombának és a fordulatszám-jelnek.

A gombák helye a motorban

Az olajgombák kiszerelése pár perc alatt megoldható, s csupán egy 24-es villáskulcsra van szükségünk. Ügyeljünk rá, hogy a barna és a fekete gombákat ne keverjük össze, mert külsőleg a különbség közöttük alig észrevehető! 


Az új és a régi gomba alig különbözik egymástól, de világosan látszik,
hogy az újnak fekete, a réginek barna színe van a csatlakozó alatt

Itt megjegyezném gyorsan, hogy az első vételkor véletlenül feketét vettem barna helyett (mert nem tudtam, hogy tulajdonképpen melyik is ment tönkre), ezért a fényképeken a fekete színű gomba szerepel. Ideiglenesen ezt csavartam be a rossz barna helyére - tök feleslegesen -, majd miután megvettem a barna gombát is, kicseréltem azt a tévedésből beszerelt feketével. Remélem tudtok követni :)

Miután a gombát kicseréltem, az autót gyújtásra téve kigyulladt az olajjelző lámpa, tehát a gomba jelezte, hogy kevés az olaj a motorban. Ezután cseréltem ki az olajat, amelyet egy korábbi bejegyzésemben már említettem (lásd: Olajcsere). 


Az olajjelzés működik

Ennyi a titka az olajgombáknak...



Az olajgombák ára:
Fekete: 900 Ft
Barna: 660 Ft





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése