Budapest történelme

11 - Vezérműszíj és vízpumpa csere

A különféle honlapokon sok-sok olyan bejegyzés szól arról, hogy egy személygépkocsin mikor és milyen kötelező szervizt kell végrehajtani ahhoz, hogy az minden körülmények között biztonságos és megbízható legyen. A kötelezően elvégzett feladatok közé tartozik a rendszeres olajcsere és a vezérműszíj cseréje, valamint a fékek mérése és javítása.

A járműgyártók a saját termékeikre ugyan más-más időpontot írnak elő, de nagy vonalakban elmondható, hogy 10-15.000 kilométerenként van szükség a fenti munkálatok elvégzésére. Mivel a közelmúltban már lecseréltem a motorolajat, ezért a "kötelező szervizelés" listáján csupán a vezérműszíj és a fékek felülvizsgálata volt soron.

Mivel nekem se szerszámom, se helyem nincs a vezérműszíj és a fékek cseréjére, ezért egy autószerelő barátomat kértem meg a feladat elvégzésére. Azt jó ha tudjuk, hogy a vezérműszíj cseréjének alkalmával a vízpumpát is cserélni kell, mert azok együtt mozognak és együtt kopnak, így a tökéletes működés tekintetében fontos e két alkatrész összehangolt munkája.

De miért is fontos a vezérműszíj cseréje? Egyáltalán mi az a vezérműszíj?

A vezérműszíj egy olyan - a főtengely által hajtott - erős szíj, amely meghajtva a vezérműtengelyt, működteti a szelepek nyitását és zárását, ezzel pedig lehetővé teszi a motor működését. Elsősorban a főtengelyt és a vezérműtengelyt köti össze, de a dízel motoroknál a befecskendezőszivattyút is a vezérműszíj hajtja. A mai korszerű motoroknál, szinte mindig a vezérműszíj hajtja a vízpumpát is. 

 A Trabantba való vezérmű- (balra) és ékszíj

A vezérműszíj egy fejlett technológiájú kompozit: üvegszálból és kevlárból készül, külsejét vászonburkolat fedi. Magas hőállóságán kívül a vezérműszíj kidolgozása révén lehetővé teszi a nyomaték illetve a befecskendezési nyomaték okozta rezgések elnyelését. A speciális kezelések révén a kopás hatásai korlátozhatók és a szíj ellenálló az olyan agresszív szennyeződésekkel szemben is, mint az olaj, üzemanyag vagy hűtőfolyadék kilökődés.

A vezérműszíj elhasználódása, nyúlása vagy kopása minden esetben a gépjármű üzemzavarához vezet, amely akár a motor sérülését is okozhatja. Kicserélni azért kell, mert az anyaga elfárad, ezért elszakadhat. Szakadásnál nagyon komoly anyagi károk keletkeznek az autó motorjában: dugattyútörés, szeleptörés, szelepgörbülés, hengerfejsérülés, extrém esetben akár motorblokktörés is lehet. Ennek javítása többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere összegét (vezérműszíj, feszítőgörgő, vezetőgörgő, vízpumpa). 

Több autótípusnál a vízpumpát is a vezérműszíj hajtja, ezért érdemes - állapottól függetlenül - a vízpumpát is kicserélni, ugyanis a csapágyhibás, öreg, váratlanul beálló vízpumpa elszakíthatja a vezérműszíjat. A réginél feszesebb új szíj egy-két hét használat alatt tönkreteheti az öreg vízpumpát, ezért erősen ajánlott, hogy a vezérműszíj cseréjekor a vízpumpát is cseréjük ki.

A Trabant gyári vízpumpája

Tehát az autót (a kötelező olajcsere után) egyik nap elvittem vezérműszíj és vízpumpa cserére. A szerelő bakra tette a kocsit, majd felemelte - és kezdődhetett a munka.

Mivel ez egy hosszú és unalmas folyamat, addig a helyben toporgás helyett elmentem pár ismerősömhöz pletykálni az élet szép és borús dolgairól. 

Trabant a magasban

Reggel 8-tól délután 1-ig mászkáltam egyik címről a másikra, majd visszamentem a műhelybe meglesni, hogy hol is tart a kocsim. Mialatt távol voltam, nem csak a vezérműszíjat és a vízpumpát cserélték le, hanem új motorolajat is kapott a kocsi, hiszen a hibás AC-pumpa miatt a motorolajom csupa benzin volt (lásd: AC-pumpa csere), amely kifejezetten káros a jármű motorjára nézve! Még úton voltam visszafelé, mikor a szerelő felhívott telefonon, hogy a bal hátsó kerekem csapágya totál el van rohadva és észrevehetően nyikorgott, amit feltétlenül ki kéne cserélni. Én rábólintottam...

Az alábbi képek azután készültek, hogy visszaértem a műhelybe:

A bal hátsó lengőkar és a kijönni nemakaró csavar

A műhelyben vettem csak észre, hogy a lengőkarjaim milyen borzalmas állapotban vannak. Ahogy a képen is látni, a leszerelt lengőkar kifejezetten rozsdás volt, valamint a rozsda és a sár keveréke borította. Ráférne egy külső felújítás!

A csapágyakat a tengelycsonkra kell ráhúzni, ami majd belekerül a lengőkarba
(a tengelycsonkra érdemes vigyázni, mert darabja 4700 Ft!)

A csapágyak felhelyezése után az egész visszakerült a lengőkarba:


Délután 3-ra lett kész a kocsi, ami után nem csak a motor, de a kerék is csendesebb lett. Azt sajnáltam csak, hogy nem volt pénzem mind a négy kerék csapágyának és fékjeinek a kicserélésére. Egyébként egy kerékbe két csapágy kell, úgyhogy aki készülget valami hasonló feladatra, az úgy számolja az árát!

Ami viszont feltétlenül hiányzott, az a porvédő kupak volt, amelyet a kerékre, közvetlen a csapágy fölé kell felcuppantani, hogy védje a csapágyakat a felfröccsenő sártól valamint az út porától. A lenti képen látható, hogyan is néz ki az autó alól a csapágy - szabadon:

A csapágy látványa porvédő kupak nélkül

Alább pedig a másik oldali kerék látható a porvédő kupakkal:

A porvédő kupakon látható, hogy tényleg véd a szennyeződésektől

Miután a lengőkar visszakerült a helyére, a szerelő talált egy eléggé elhasználódott és bizonytalan üzemű fékcsövet is, amit rövid időn belül kicserélt. 

A kocsi alján lévő régi és új fékcsövek

Ezután a fék (és a kézifék) beállítása következett.

Természetesen amíg a kocsim szerelődött, én alaposan szemügyre vettem a kocsi alját. Itt-ott finoman megkapirgáltam, megkopogtattam, de sehol nem találtam korhadásra vagy rozsdásodásra utaló jeleket. Elmondható tehát, hogy a kocsi alját vastagon bekenték alvázvédővel és sehol sem rohad. 

Egyedül a bal első kerékdobnál láttam a védelemben némi repedést, és gyanúm szerint az oda beszivárgó víz okozhatta azt a rozsdásodást, amit az állapotfelmérés során már észrevételeztem. Úgy vélem, hogy a kocsi padlója leginkább felülről, az utastérből kapja a vizet, méghozzá az esőzések során fellépő beázásokból. 

A kocsi alja

A szerelés ezzel véget is ért. A kocsi reggel 8-kor érkezett és délután 3-kor távozott. Igaz, hogy a szerelő egész nap a Trabantommal volt elfoglalva, de a munkadíjat ennek ellenére kicsit sokalltam, főleg annak a tekintetében, hogy a szerelő egy régen látott jó barátom, akitől elvártam volna némi engedményt. Nem akarom vitatni az illető óradíját (mert minden szakmának megvannak a maga rejtelmei), viszont ezek után azt tudom tanácsolni, hogy ha teheti az ember, mindenki maga végezze el a kocsi összes javítanivalóját, mert ezzel rengeteg pénzt spórolhat. Némi szaktudás és néhány szerszám ugyan kelleni fog hozzá, viszont úgy érzem, hogy kellő odafigyeléssel és tájékozódással könnyen elsajátítható a Trabant otthoni szervizelése.



A cserék és szerelés költségei:
Olajcsere: 4000 Ft
Vezérműszíj: 1400 Ft
Vízpumpa: 5700 Ft
Kerékcsapágyak (2db): 1100 Ft
Fékcső és fékfolyadék: 2000 Ft
Szerelési díj: 15.000 Ft

Összesen: 29.200 Ft



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése