Mivel a Trabantban semmilyen komolyabb tárolóhely nincs (csupán egy polc a műszerfal alatt és az ajtókon lévő keskeny zsebek), ezért készítettem egy nem túl komplikált tetőpolcot a fejem fölé. Ehhez két szál megmaradt laminált-padló darabot használtam fel, amely a vastagsága és a szilárdsága miatt tökéletes választás volt.
A laminált-padló darab
A laminált padló könnyen vágható, ezért hamar megvan vele az ember. Egyedül a forma pontos megrajzolása adhat némi nehézséget. Én nem sz@rakodtam vele: egyszerűen szemre behatároltam a tető elejének ívét, majd egy pillantás alatt legömbölyítettem a sarkokat:
A Trabant tetejéhez célszerű valamelyest alkalmazkodni
A lekerekítés elsőre szolidnak bizonyult, ezért felpróbálás után még kétszer alakítottam rajta. Mivel a tető alatt egy peremet találunk, külön nincs szükség rögzítésre, mert a perem és a tető közé tökéletesen beszorul a vékony laminált-padló.
A laminált-padló behelyezés után
Megjegyzendő, hogy a padló hosszabb, mint a Trabant tetejének a szélessége, ezért azt méretre kell vágni a lekerekítés előtt! Én a padlót 102 mm-re vágtam. A lényeg, hogy sréhen kell a tető alá becsúsztatni, majd párhuzamba forgatni. Akkor lesz tökéletes, ha kissé feszül, de nem hajlik meg.
A beillesztett laminált-padló
Sajnos a szélvédő nem vízszintes, ezért annak íve nem passzol a polc vonalához. Ezt az alábbi képen jól látni:
A plafon és a polc közötti távolság
Viszont a szélvédő gumi és az autósmagnó antennája miatt ezt kívülről egyáltalán nem látni. Az alábbi képen látható a polc illeszkedése a perembe:
Tökéletesen passzol
Mivel egy darab padló nekem keskenynek bizonyult, a polc szélességének növelése érdekében levágtam még egy lapot, s megtoldottam vele a korábbit. Így már rengeteg helyet kaptam, ahová sok-sok dolgot feltehetek. Én az izzókészletet, a poroltót, gumipókokat, kötelet és a kézi ablakmosót helyeztem el rajta.
Két padlóval már szélesebb
Az első tapasztalatom vegyes volt: egyrészt tetszett, mert tényleg sok minden elfér rajta, másrészt pedig úgy érzem még nem tökéletes, mert a perem hiánya miatt időnként le-lepotyogtak dolgok az ölembe vezetés közben. Mikor 70-nél egy gumipók ereszkedik le a szemem elé, vagy amikor fékezésnél a kötél előrecsúszik és lefittyen a visszapillantó tükör mellett, tud néhány váratlan meglepetést okozni vezetés közben. Persze mindez azért fordulhatott elő, mert a polc még nincs befejezve...
Következő lépésben a belsőtér világítását építettem be. Ehhez LED-lámpát, kapcsolót és némi vezetéket kellett vásárolnom. A lámpára már hónapokkal ezelőtt szert tettem, a többi anyagot egy XI. kerületi mikroelektronikai boltban vásároltam meg. Csupán azért nem írom le a bolt nevét, mert a tulajdonos nagyon-nagyon félvállról vett engem, mikor érdeklődtem, hogy milyen dolgokat javasol a világításhoz (gondolok itt a vezetékekre, az energiaforrásra, stb.). Magyarán úgy tűnt, terhet jelentek a számára, amiért egy-két dolgot meg mertem kérdezni tőle. Flegma volt. Ezzel ő nem csak egy reklámot, de egy vevőt is bukott. Ennyi. Bolt annyi van, mint a tenger, szóval...
Visszakanyarodva a világításhoz: mindenek előtt a vezetékeket kötöttem össze a kapcsolóval és a lámpával, hogy lássam működik-e a dolog. Működött. Ezután kiszedtem a kocsiból a polcot, majd kivágtam belőle a lámpa és a kapcsoló helyét, azaz csináltam bele egy-egy lyukat.
A belső világítás beszerelése ezzel véget ért. A vezetéket sajnos nem tudtam kivezetni az utastérből, mert nem találtam a kocsin olyan lyukat, amin átdughattam volna azt a motortér irányába. Van ugyan ilyen lyuk a vezetékeknek, de az egyrészt maximálisan ki volt tömve velük, másrészt pedig - mivel a műszerfal mögött helyezkedik el - nem lehetett hozzáférni. Maradt tehát az a lehetőség, hogy belső tápot alakítok ki valahol a polcon, azaz veszek egy mini akkumulátort, ami se nem nehéz, se nem olyan hitvány, mint egy ceruzaelem. Mivel a világítás LED-es, ezért az akkuról bizonyára nagyon-nagyon sokáig világítani fog, hiszen egy egyszerű kerékpáros lámpa is kiszolgál egy egész nyarat úgy, hogy az ember azt rendszeresen használja. Ilyen akkumulátor 1200-1400 Ft közötti áron mozog, tehát nem drága. Ami drágává teszi az egészet, az a hozzá való töltő, ami 4600 Ft-os áron jelent meg nekem egy webáruház lapján. Természetesen érdemes még körbenézni, hátha valahol olcsóbb.
Az elkövetkezendőkben ezt fogom beszerezni, valamint megveszem a kárpit-anyagot, hogy végre úgy nézzen ki a polc, mint ahogy azt egy "gyári" megoldásként elvárnánk.
A polc ára:
Polc: volt, megmaradt a házépítésből
LED-lámpa: 600 Ft
Kapcsoló, vezeték és saru: 300 Ft
Következő lépésben a belsőtér világítását építettem be. Ehhez LED-lámpát, kapcsolót és némi vezetéket kellett vásárolnom. A lámpára már hónapokkal ezelőtt szert tettem, a többi anyagot egy XI. kerületi mikroelektronikai boltban vásároltam meg. Csupán azért nem írom le a bolt nevét, mert a tulajdonos nagyon-nagyon félvállról vett engem, mikor érdeklődtem, hogy milyen dolgokat javasol a világításhoz (gondolok itt a vezetékekre, az energiaforrásra, stb.). Magyarán úgy tűnt, terhet jelentek a számára, amiért egy-két dolgot meg mertem kérdezni tőle. Flegma volt. Ezzel ő nem csak egy reklámot, de egy vevőt is bukott. Ennyi. Bolt annyi van, mint a tenger, szóval...
Az elektronikai alkatrészek egy része
Visszakanyarodva a világításhoz: mindenek előtt a vezetékeket kötöttem össze a kapcsolóval és a lámpával, hogy lássam működik-e a dolog. Működött. Ezután kiszedtem a kocsiból a polcot, majd kivágtam belőle a lámpa és a kapcsoló helyét, azaz csináltam bele egy-egy lyukat.
A keskeny LED-lámpa és a helye
A lyuk kialakítását fúróval kezdtem el, majd dekopírfűrésszel fejeztem be. Megjegyzem, hogy nem lettek mértani pontosságúak a szélei, de ez nem is lényeges, hiszen a hézagokat a majdani kárpitozás úgyis eltakarja.
A LED-lámpa behelyezés után
Miután a lámpa a helyére került, a hézagokat kinyomtam szilóval. Ügyeltem rá, hogy lehetőség szerint ne ragasztgassam össze feleslegesen a lámpatestet és a polcot. Ezután - valamilyen belső késztetéstől vezérelve - a két polcelemet összecsavaroztam:
A kapcsoló beépítése csak ezután következett. Az eljárás lényege ugyanaz volt, mint a lámpánál, de már óvatosabban fúrtam-faragtam, hogy lehetőség szerint kevesebb szilót kelljen majd felhasználnom. Nem azért mert sok kell belőle, hanem mert nem akartam feleslegesen ragasztgatni.
A művelet végén a polc hátlapján
A polc utastér felőli oldala
A polc látványa az utastérből
A belső világítás beszerelése ezzel véget ért. A vezetéket sajnos nem tudtam kivezetni az utastérből, mert nem találtam a kocsin olyan lyukat, amin átdughattam volna azt a motortér irányába. Van ugyan ilyen lyuk a vezetékeknek, de az egyrészt maximálisan ki volt tömve velük, másrészt pedig - mivel a műszerfal mögött helyezkedik el - nem lehetett hozzáférni. Maradt tehát az a lehetőség, hogy belső tápot alakítok ki valahol a polcon, azaz veszek egy mini akkumulátort, ami se nem nehéz, se nem olyan hitvány, mint egy ceruzaelem. Mivel a világítás LED-es, ezért az akkuról bizonyára nagyon-nagyon sokáig világítani fog, hiszen egy egyszerű kerékpáros lámpa is kiszolgál egy egész nyarat úgy, hogy az ember azt rendszeresen használja. Ilyen akkumulátor 1200-1400 Ft közötti áron mozog, tehát nem drága. Ami drágává teszi az egészet, az a hozzá való töltő, ami 4600 Ft-os áron jelent meg nekem egy webáruház lapján. Természetesen érdemes még körbenézni, hátha valahol olcsóbb.
Az elkövetkezendőkben ezt fogom beszerezni, valamint megveszem a kárpit-anyagot, hogy végre úgy nézzen ki a polc, mint ahogy azt egy "gyári" megoldásként elvárnánk.
A polc ára:
Polc: volt, megmaradt a házépítésből
LED-lámpa: 600 Ft
Kapcsoló, vezeték és saru: 300 Ft
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése