Budapest történelme

12 - Hengerfej javítás

Ahogy teltek a hetek és hónapok, a kocsin egyre inkább mutatkoztak a hengerfejtömítés problémái: vagyis a Trabim egyre több hűtővizet és motorolajat fogyasztott.

Az első jele a hengerfejproblémának az volt, hogy egyre gyakrabban kellett a hűtővizet utántölteni. Eleinte arra gondoltam, hogy a vezetékeken szivárog valahol, bár ennek nyomát nem találtam. A későbbiekben a fogyatkozó víz egyre több lett.

Eközben a víztartályban megjelentek a klasszikus tünetek is: a blokkban lévő motorolaj beszivárgott a vízkörbe, ami beszínezte a víztartályban lévő vizet, valamint a tartály falát is. Emiatt a tartályban lévő vízmennyiséget nem lehetett megállapítani. Július elejére a kocsi tíz kilométerenként mintegy másfél (!) liter vizet evett meg, valamint a blokkból szinte teljesen eltűnt az olaj. Ez utóbbi azt jelentette, hogy a blokk iszonyatosan felforrósodott. A szerviz előtti napon már úgy öntöttem utána a régi, elhasznált motorolajból, hogy legalább a szerelőig el tudjak vele menni épségben. 

A szerelőt Budakeszin találtam a Kert utcában, akit egy jó barátom ajánlott. Az autó egy hétig volt nála; ő megállapította, hogy a kocsi hengerfejes. 

A szerelő a hengerfejet síkoltatta, majd gyári tömítéssel látta el. Viszont menet közben kiderült, hogy a vízhűtő is megsérült az iszonyatos forróság miatt fellépő túlnyomás miatt: a hűtő csöveit összekötő műanyag rész repedt el, ami miatt a túlnyomásos víz a repedésen át kispriccelt a szabadba. Keresve a baj forrását, végül a konklúzió az volt, hogy a termosztát annyira vízköves lett, amitől az nem nyílt ki rendesen és a forró víz nem tudott a rendszerben megfelelően áramlani. Ettől a blokk állandóan túlforrósodott, a hengerfejtömítés két helyen is kiégett, a vízrendszer magába szívta a motorolajat, majd az egészet kiköpte a szabadba a hűtő repedésén keresztül.

Végeredményként nemcsak síkoltatni és újratömíteni kellett a hengerfejet, hanem új termosztátot és hűtőt is be kellett szerelni. Erre jött még az új fagyálló hűtőfolyadék és az új motorolaj betöltése is. A végösszeg 48.000 forint volt.

Sajnos képeket nem készítettem a hibajelenségekről, de azt hiszem mindenki el tudja képzelni azokat...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése