Budapest történelme

14 - Tárcsafék csere

Ahogy beállt a hideg idő, a Trabim is elkezdett fura lenni. Az első hideg indításnál az alapjárat még jó volt, de utána már melegen is elment, amitől a kocsi folyton lefulladt. Így pedig elég nehézkessé vált a közlekedés a Főváros útjain, a - valamiért - megemelkedett fogyasztásról már nem is beszélve.

Mivel Józsi barátom egyszer már tökéletesen megjavította a kuplungomat, ezért nem is volt kérdéses, hogy hová viszem a kocsit szervizelni. Épp Karácsony előtt négy nappal állítottam be hozzá, de hál' égnek 23-án készen is volt vele.

Hogy mi volt a probléma? Az a fránya mágnesszelep ment benne tönkre, így cserélni kellett. Viszont a jobb első futómű felőli kopogással és a tökéletlen úttartással is kellett már valamit kezdeni, ezért további javítások is szükségessé váltak. Alább képekben mutatom:

Első kerekek és fék nélkül

A Trabim olyan tüneteket produkált menet közben, hogy kanyarodásnál folyton-folyvást ki akart sodródni az útról, Amit elég nehéz volt korrigálni. Ez volt a baja:

Ilyen állapotban volt mindkét csapágy az első kerekeknél

A csapágyak olyan rossz állapotban voltak, hogy ettől a kerék a kanyarban megbillent, húzva maga után a kocsit is. A csapágygolyók rendesen mélyedést martak a csapágyház falába, amit a képen is jól látni. Lötyögött az egész, igazi életveszélyt okozva ezzel. 

Az új csapágy préseléssel került a helyére

Már csak bele kell nyomni

És amikor a helyére került

Ezután jött a tárcsa és a fékbetét cseréje. Már ideje volt, mert alig volt fékem az utóbbi időkben. Így nézett ki a régi tárcsa levétel után:

Kopott és rozsdás

És így nézett ki a fékbetét, amely elvileg a tárcsát szorította:

Kopott és repedt fékbetét

Miután a kerékfelfüggesztés (vagy mi) a helyére került, jöhetett a fék felszerelése is:

Jó lett volna ezt is lecsiszolni, lemarni és lefesteni, 
de sajnos erre aznap nem maradt idő, se kapacitás

És felkerült az új tárcsa

Józsi méretre reszeli a fékbetéteket, hogy pontosan illeszkedjenek
Felkerült az egyik pofa...

...majd a másik is

A féknyereg felrakása után új fékolajcső is került a rendszerre

A munka nagyjából ennyi volt, de ezzel szinte elment az egész nap. Józsi és a segítőtársa este 8-kor tették le a szerszámokat. A végösszeg ekképpen alakult:


Mágnesszelep: 3000 Ft
Visszafolyó cső a kiegyenlítőtartályhoz: 1500 Ft
Kerékagycsapágy (2db): 7000 Ft
Kerékagy: 3000 Ft
Féktárcsa (2db): 15.000 Ft
Fékbetét garnitúra: 2400 Ft
Rezgéscsillapító (8db): 1360 Ft
Első gumifékcső (2db): 3000 Ft
Féltengelycsukló: 3000 Ft

Összesen: 39.260 Ft
+ munkadíj: 20.000 Ft

A Trabim azóta hangtalanul suhan, és a lejtőkön is egyenletesen gyorsul üres sebességfokozatban (míg korábban nyikorogva lassult a rossz csapágy súrlódása miatt). Emellett az úttartása is kitűnő lett.

Köszi Józsi! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése