Budapest történelme

8 - Lámpacsere

Az utóbbi időkben, amikor a Pilisben kavarogtam anyósomék és az otthonom között, akkor zavaróan gyengének (illetve életveszélyesen sz@rnak) találtam a Trabim fényszórójának erejét, vagyis amikor este, sötétedés után vezettem a kacskaringós és szűk utakon, szinte nem láttam semmit az útból. Ez még fokozódott, ha szemben autók jöttek, mert azok lámpái teljesen elvakítottak menet közben. Épp ezért első célkitűzéseim egyike volt, hogy mielőbb javítsak a látási viszonyaimon...

Korábban rengeteget olvastam a Világhálón az engedélyezett lámpákról és a Trabant adta lehetőségekről, valamint a H4-es (gyári) halogén izzók tulajdonságairól, így viszonylag hamar kikupálódtam a témában. 

Mi is az, amit erről tudni kell? 

1: a Trabantba szabványosan H4-es halogén izzó kell, ami - szerintem - kritikán aluli erősségű,
2: érdemes a lámpabúra belső felének foncsorát megnézni, mert annak cseréje vagy felújítása jelentősen segíthet a fénysugarak visszatükrözésében,
3: engedély (vagyis műszaki vizsga nélkül) semmilyen más izzó vagy lámpa nem megengedett a Trabantba, amit ha megszegünk, a Hatóság a Forgalmi Engedély azonnali bevonásával honorálhat.

Néhány ajánlott cikk a témában:

A témáról rengeteg cikket írnak a különböző honlapok, így akit komolyabban érdekel, érdemes alaposabban utánajárni, mert nagyon könnyen a forgalmink, illetve egy könnyed kis bírság lehet az eredménye az "önfejű" barkácsolásainknak.

Tehát arra a következtetésre jutottam egy kis olvasgatás után, hogy célszerűbb a gyári állapotában meghagyni a Trabimat, és csupán annyit kell azon javítani, hogy az elegendő legyen a kocsi az éjszakai vezetéséhez. 

Pár nap múlva betértem Zsombihoz és vettem egy darab gyári (!) fényszórót foglalattal együtt. Ez annyira gyári volt, hogy Zsombi az eredeti NDK-s kartondobozban tette le elém az asztalra! Eredeti elgondolásom szerint két lámpát szerettem volna vásárolni, de sajnos arra már nem volt elég pénzem. Mondjuk a jobb oldali lámpám rendben működik és elvileg nem is kéne hozzányúlni, bár ez csak akkor derülhet ki, mikor az új lámpa fényerejével összehasonlítom azt. Mindenesetre a bal oldali lámpát mindenképp ki kellett cserélnem, mert nem csak a foncsor volt rossz állapotban rajta, de a lámpabura is lefelé világított az autó orra elé, mert hiányzott belőle a távolságot állító csavar és az a kis pöcök, amely a lámpatest fel-le mozgatásáért felelős.

Az autó világítása eredeti állapotában

Valahogy nem tartom elegendőnek a lámpák fényerejét

Első lépésként egy csavarhúzóval lepattintottam a "szemhéját", majd a láthatóvá vált burát kipattintottam a helyéről. Megjegyzem, hogy a buráim valamiért eléggé megviselt állapotban vannak, és nem azért, mert picit rozsdásak, hanem mert horpadások vannak rajta itt-ott. Valószínűleg az új tulajdonos alatt sérülhettek meg.

A csavarhúzót alulról beillesztjük, majd gyengéden megfeszítjük


A Trabi bal szeme szemhéj nélkül

A burát a jobb oldalán lévő pöcök benyomásával vagy kihúzásával tudjuk kipattintani:

Itt látni igazán, hogy az üveg milyen koszos

Kissé lelakott a foglalat belseje

Mielőtt a burát (az izzó foglalatával együtt) lehúzzuk a vezetékekről, érdemes lefényképezni az egészet, mert enélkül bajban leszünk, ha netán elfelejtjük melyik vezetéket hová kell visszakötözgetni.

Ezután a foglalatot a motortérben kell kicsavarozni, amihez egy 10-es villáskulcsra lesz szükségünk:


Ha ezzel megvagyunk, még van egy apróság, ami nélkül nem tudunk továbblépni a beszerelés fázisához: a foglalat alján van a rögzítőcsavar, amely az új foglalatban nincs benne gyárilag. A csavart tehát át kell szerelnünk az új foglalatba, mert enélkül - ugye - nem lehet rögzíteni azt az autóhoz. 

A régi és az új foglalat

A fenti kép elég homályos, de azért látni a csavart a "bili" alján. Ezt két pöcök tartja, amiket egy kis hegyű csavarhúzóval könnyedén kihajlíthatunk. Sajnos erről nem készült kép :(

Az új bili közepébe kell a csavart bepöcöközni

Mikor ezzel készen vagyunk, a bili alján lévő gumi kupakot vegyük ki és vágjuk le a tetejét. Ezen át fogjuk majd bevezetni a vezetékeket. 


Én a vágás után a gumit nem tettem vissza rögtön a bilibe, hanem áthúztam rajta minden vezetéket, majd utána erőltettem be a helyére. Vezetékekkel ugyan nehezebb, viszont a vezetékeket utólag - szerintem - nehezebb átdugdosni a lyukon, ha a gumi már a biliben van. Kihúzni is kínlódás volt, gondolom befele nehezebben menne.

A bili visszatevése előtt ne felejtsük el a tömítő gumit mögé tenni, méghozzá a képen is látható módon: vagyis a csíkozás kerüljön kívülre, majd forgassuk a gumigyűrűt addig, amíg az elvékonyított rész a bili aljára nem kerül. Ez utóbbira azért van szükség, mert annál fog mozogni a lámpaállító pöcök, s egyedül itt nem szorulna meg.

A tömítő gumigyűrű helyes pozíciója

A félszemű kis Trabi

A bili visszahelyezése után a fénykép segítségével visszakötözgettem a vezetékeket, majd helyére pattintottam a burát. Csilivili lett minden :)

Megjegyezném, hogy az új lámpatesthez új "szemhéj" is járt, de mivel az sötétzöld színű, így a régi héjat tettem vissza, hogy a két fényszóró között ne legyen színbeli eltérés. Valamint azért, mert az autó teljes fényezéséig az új héj addig sem fog koszolódni.


Csak visszaszerelés után vettem észre, hogy az új burából hiányzik egy fémcucc, aminek a nevét ugyan nem tudom, de az izzó végén áll, hogy visszaverje az előre haladó fénysugarakat a foncsor felé. Az alsó képeken látható (talán), hogy miről van szó:

Az új burában látni az izzót

A régi burában valami fém cucc már eltakarja

Választ egyelőre nem találtam a hiányzó alkatrészre, se a hiányzás okára, de arra sem, hogy ez a hiány valamit ront-e vagy esetleg javít-e a világítás erején. Az mindenesetre látható, hogy a régi bura tompább fényű és koszosabb az új buránál... 

Az eredmény és a különbség

Ami meglepett, hogy ránézésre az új lámpabura fényereje gyengébb, mint a régié. Ha a képet nézzük, a bal oldali fényszóró erősebben világít, mint a jobb. Ez vajon a hiányzó fémcucc miatt lehetséges??

Amikor szemből is belenéztem a fényszórókba, egy bizonyos szögből mindkettőnek ugyanolyan erősnek tűnt a fénye. Úgy vettem észre, hogy a régi lámpa szétszórja a fényt, míg az új lámpa egy bizonyos helyre fókuszál. Mivel nem vagyok fénytechnikai szakértő, ezért még találgatni se merek, hogy ez miért lehet, viszont egy esti kocsikázás alkalmával biztos megmutatkozik majd a "kézzelfogható" különbség. 

Alkalomadtán elmegyek majd egy erre specializált műszaki állomásra, hogy ott bemérjék, illetve beállítsák a lámpatesteket, mert meggyőződésem, hogy egyik sem oda világít, ahová kéne.

Viszont - mivel az új lámpatest sem hozott látványos javulást - elhatároztam, hogy vagy az izzó típusán változtatok majd, vagy felszerelek egy ködlámpát pluszban, természetesen a törvényi előírás keretein belül.

Az esti fénypróba képeivel majd később jelentkezem :)



A komplett lámpatest ára: 8300 Ft


Frissítés:

Zsombi honlapján kétféle lámpát, azaz "fényszóróbetétet" véltem felfedezni. Az egyik egy ún. "H4-es orosz", míg a másik egy "normál". Az a - nálam hiányzó - fém bizbasz az oroszban, vagyis a H4-esben van benne, míg a normálban nincs. Nem tudom van-e "fénykülönbség" a kétféle lámpa között, van-e a fémbetétnek valami jelentősége a fény útjának terelésében, vagy a fény erejének fokozásában, mindenesetre jelenleg az egyik lámpám ilyen, a másik meg olyan lámpaburát tartalmaz. Az első esti kocsikázásnál kiderül majd, hogy melyik lámpa hogy teljest...

Frissítés 2:

Másnap hajnalban, mielőtt elindultam dolgozni, tettem egy kört az erdőben, hogy a tök sötét utcán leteszteljem a bal és a jobb lámpa közötti fényerőkülönbséget. Ilyet a két lámpa között nem véltem felfedezni, holott azok burái jelentősen eltérnek egymástól: a bal lámpa tiszta (mert új) és nincs az izzó előtt a cikkben is említett fényterelő fémlap, míg a jobb oldali lámpabura üvege erősen fátyolos és eltakarja az izzót az a bizonyos fémterelő fémlap.

A lámpák fényerejéről képet is készítettem:


A kép kattintásra nagyítható!

Annyit véltem felfedezni a két lámpa fénye között, hogy a baloldali lámpa nem szórja szét annyira a fényt, mint a jobboldali. Ez talán azért is jó, mert nem vakítom el a szemben jövő autókat, hiszen az új lámpa egy szűkebb területre szórja el a fényt, míg a régi fejmagasságban is vakít, ha szemben állok az autóval (erről egyébként a cikkben fényképet is mutatok: a képen jól látható, hogy a régi lámpa elvakítja a fényképezőgép optikáját, míg az új lámpa nem - lásd kevéssel feljebb).

A jelentéktelen fényerősödés ellenére azért volt a lámpacserének egy pozitív hozadéka is: a kicserélt lámpatest korábban nem volt állítható, mert hiányzott belőle néhány olyan alkatrész, amely a bura fel-le és jobbra-balra állíthatóságát szabályozta, ezért a fény közvetlen, kb. 5 méterre az autó elé szóródott. Az új lámpa esetében már oda irányítom a fényt ahová akarom. Mindenesetre a lámpák erejét leginkább közúton, forgalomban tudom letesztelni, mert egy sötét erdőben még a cigaretta fénye is jelentős, nemhogy egy autó fényszórója.

Frissítés 3:

Pár nap múltán úgy döntöttem kicserélem a jobb oldali régi fényszórót is, hogy teljes legyen az összhang a két "szempár" között. A lámpát kis is cseréltem annak rendje-módja szerint, majd átugrottam Szentendrére az autóvillamosságihoz, hogy néhány dolgot ellenőrizzen le a kocsin, valamint javítson meg néhány nem működő dolgot (ezt a "Szivargyújtó" című bejegyzésemben tárgyalom). 

Sajnos erre ráment az egész napom, ezért sötét volt már, mire elindulhattam haza. Viszont kipróbálhattam az új lámpák beállítását és fényeit!

Az alábbi képek már Szigetmonostoron készültek egy elhagyatott aszfaltúton, valamint egy erdei, csöndes és sötét földúton:

Megítélésem szerint a bal oldali lámpa kissé balra és felülre szórja a fényt,
épp a szembejövő autóst elvakítva

Az erdei úton haladva ugyanezt tapasztaltam menetfénynél és távolságinál is

A bal oldali lámpa tényleg az út szélét világítja meg nagyon

Mivel este már nem volt kedvem a sötétben kapirgálni, ezért a lámpák beállítását másnapra hagytam. Reggel viszont ahogy felkeltem, első dolgom volt elvégezni a javítást. Lepattintottam a régi lámpakeretet, majd beállítottam a lámpák irányzékát a fel-le és a balra-jobbra állító csavarok segítségével. 


Nagyjából egyenesre lőttem be (eddig a lámpa kifelé nézett)

Ezekkel a csavarokkal lehet állítani

Ezután már nem tettem vissza a régi kereteket, hanem azokat a korábban vásárolt újakkal pótoltam. A színük ugyan eltér, de az autó fényezéséig szerintem nem számít.

A kocsi lámpakeretek nélkül

Az új és a régi lámpakeretek

A felszerelés után viszont feltűnt, hogy a jobb és a bal lámpák között van egy kis eltérés. Az alábbi képen jól látni miről van szó:

A lámpa és a keret között eltérő hézagok vannak

Először nem tudtam miért, de később arra a megállapításra jutottam, hogy a fényszóróbetét a jobboldalon még a régi, és annak az alkatrészei valamiért kissé deformáltak (és meglehetősen koszosak), amitől a lámpabura egyszerűen nem megy be a rendes helyére. Végül ugyan beletuszkoltam valahogy, de még így is látni némi különbséget a két lámpatest hézagai között.

Gyanítom egyébként, hogy ez azért lehetséges, mert a Zsombinál a 601-es Trabant lámpacsomagját vettem meg, amely kissé különbözik az 1.1-es Trabantétól. Míg a baloldalon az egész lámpacuccot kicseréltem újra, addig a jobboldalon csak a lámpatestet és a keretet, míg a foglalatot nem. És ez az ami miatt a két dolog nem passzol össze és az említett hézagot okozza. Épp ezért ennek a cseréje még hátravan...

Folyt. köv.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése